অন্যযুগ/


পাঠাগাৰ

খৰস্ৰোতা

মূল (নেপালী) : শিৱকুমাৰ ৰাই

অনুবাদ: জয়ন্ত কৃষ্ণ শৰ্মা৷ 

সাহিত্য অকাদেমি, নতুন দিল্লী, ২০১৮ 


প্ৰসিদ্ধ নেপালী সাহিত্যিক শিৱকুমাৰ ৰাইৰ সাহিত্য অকাদেমি বঁটাৰে সন্মানিত গল্প সংকলন খহৰে’-ৰ অসমীয়া অনুবাদ৷ সমাজৰ বিভিন্ন বৰ্গৰ মানুহৰ বাহ্যিক আৰু ভ্যন্তৰীণ জীৱনৰ অতি সাধাৰণ ঘটনা কিছুমানৰ যোগেদি গভীৰলৈকে অধ্যয়ন কৰা শিৱকুমাৰ ৰাইৰ গল্পৰ অসমীয়া অনুবাদ কৰিছে গুৱাহাটী বিশ্ববিদ্যালয়ৰ ৰাজনীতি বিজ্ঞান বিভাগৰ অধ্যাপক জয়ন্ত কৃষ্ণ শৰ্মাই৷ সাহিত্যৰ অনুৰাগী এইজন লোকে একাধিক অনুবাদ কৰ্মৰ বাবে কেইবাবাৰো সন্মানিত হৈছে৷ মৌলিক চিন্তাসমৃদ্ধ প্ৰবন্ধ ৰচক আৰু কবি হিচাপেও তেখেতক প্ৰায়ে কাকত-আলোচনীত লগ পোৱা যায়৷ দহোটা গল্পৰে সমৃদ্ধ এই গ্ৰন্থত অনুবাদৰ সোৱাদতকৈ মূলত লিখাৰ সোৱাদহে বেছি পোৱা যায়৷ বিষয় অনুসৰি অসমীয়া ভাষাৰ স্থিতিস্থাপকতা গল্পকেইটাৰ আকৰ্ষণৰ অন্যতম কাৰণ৷ মূল গল্পৰ ঘটনাৱলীৰ স্থান আৰু চৰিত্ৰবোৰক অসমীয়া পাঠকে কোনো কাৰণতেই অচিনাকি যেন বোধ নকৰে৷ কেৱল পঁয়সত্তৰ পৃষ্ঠাৰ গল্প সংকলনটিৰ প্ৰতিটো গল্পই পৰম উপাদেয়৷ প্ৰতিটো গল্পই গল্পকাৰৰ প্ৰতিভাৰ লগতে অনুবাদকৰো দক্ষতাৰ প্ৰমাণ দাঙি ধৰিছে


কথাসৰিৎসাগৰ (তিনিটা খণ্ড)

মূল (সংস্কৃত): সোমদেৱ ভট্ট

অসমীয়া অনুবাদ: ড° থানেশ্বৰ শৰ্মা

চন্দ্ৰ প্ৰকাশ,  গুৱাহাটী, ২০১৪

 

ভাতীয় সাহিত্যৰ যি প্ৰাচীন ঐতিহ্য তাৰে এটা বিশিষ্ট স্তম্ভ হৈছে সোমদেৱ ভট্ট বিৰচিত কথাসৰিৎসাগৰ৷ সোমদেৱ ভট্ট আছিল কাশ্মিৰী পণ্ডিত৷ তেওঁ কাশ্মীৰৰ ৰজা অনন্তৰ ৰাণী সূৰ্যমতীৰ মনোৰঞ্জনৰ উদ্দেশ্যে ১০৬৩-১০৮ৰ-ৰ ভিতৰত এই প্ৰকাণ্ড গ্ৰন্থখন ৰচনা কৰে৷ সোমদেৱৰ পূৰ্বেই গুণাঢ্য নামৰ পণ্ডিতে বৃহৎকথা’ (যিখন পুথি আজিলৈকে উদ্ধাৰ কৰিব পৰা হোৱা নাই৷ হয়তো ইতিহাসৰ বিভিন্ন ঘটনাপ্ৰৱাহত পুথিখন নষ্ট হৈ গৈছে) নামৰ এখন বিপুলায়তন গ্ৰন্থ ৰচনা কৰিছিল৷ সেই বৃহৎকথাৰে মৰ্মক আধাৰ হিচাপে লৈ এই গ্ৰন্থখন ৰচনা কৰা হৈছে৷ তিনিটা খণ্ডত বিভক্ত কৰি এই  গ্ৰন্থখন অসমীয়ালৈ অনুবাদ কৰিছে প্ৰখ্যাত সংস্কৃত পণ্ডিত, গুৱাহাটী বিশ্ববিদ্যালয়ৰ সংস্কৃত বিভাগৰ অৱসৰপ্ৰাপ্ত অধ্যাপক থানেশ্বৰ শৰ্মাই৷ কথাসৰিৎসাগৰ’-ক প্ৰকৃততেই কথা-সাহিত্যৰ এখন পাৰাপাৰ সাগৰ বুলিব পাৰি৷ প্ৰাচীন সংস্কৃত সাহিত্যৰ যি আদৰ্শ তাৰ পৰিধিৰ মাজতে থাকি গগনচুম্বী কল্পনাৰে আধ্যাত্মিক আৰু নৈতিক চৰিত্ৰৰ সকলো বিশেষত্ব অক্ষুণ্ণ ৰাখিও ৰজোগুণী লোকৰ তাড়না চৰিতাৰ্থ কৰিব পৰাকৈ কথাসৰিৎসাগৰ সুলিখিতএক কথাত সুকথিত৷

চিচিং

ৰথীন্দ্ৰনাথ গোস্বামী

আঁক-বাক, গুৱাহাটী, ২০১৩

চিচিংএটা অকণমানি কঁঠালগুটীয়া নিগনি৷ চিচিং দেখাতহে সৰু আৰু চঞ্চল, তাৰ জীৱনটো পিছে বিচিত্ৰ অভিজ্ঞতাৰে ভৰা৷ শিশু আলোচনী মৌচাক’-ৰ পাতত ৰথীন্দ্ৰনাথ গোস্বামীয়ে ধাৰাবাহিকভাৱে লিখিছিল চিচিঙৰ কাহিনী৷ প্ৰকৃতিৰ ক্ষুদ্ৰাতিক্ষুদ্ৰ অস্তিত্ববোৰৰ মাজত লুকাই থকা সত্য, সৌন্দৰ্য আৰু সম্ভাৱনাবোৰ লক্ষ্য কৰিব নজনা কাৰণেই বহু মানুহ জগতৰ সত্য উপলব্ধি কৰিবলৈ সক্ষম নহয়গৈ৷ মেট্ৰ’-ল্ডৱিন্‌ মেয়াৰৰ প্ৰখ্যাত ধাৰাবাহিক চলচ্চিত্ৰ টম এণ্ড জেৰীৰ জেৰী নামৰ টিমক নিগনি পোৱালিটোৰ দৰেই চিচিং৷ পিছে চিচিং অসমীয়া নিগনি৷ দুঃসাহস, বুদ্ধিদীপ্ততা, পৰোপকাৰ, চতুৰালি, সূক্ষ্মতৰ দৃষ্টিকোণেৰে সম্মুখৰ পৰিস্থিতিক অধ্যয়ন কৰি সেইমতে সিদ্ধান্ত লব পৰা গুণ আদিত চিচিং জেৰীতকৈ বিশাল ব্যক্তিত্ব আৰু অৱয়ৱৰ চৰিত্ৰ৷ আমাৰ লৰা-ছোৱালীহঁতে এইখন কিতাপ পঢ়িবলৈ পালে অনিন্দ্যসুন্দৰ পৃথিৱীখন চাবলৈ শিকাৰ লগতে পঢ়াৰ আনন্দও লাভ কৰিব৷ 

পানীৰ দুৱাৰ

খঞ্জনা শৰ্মা

পূৰ্বায়ন, গুৱাহাটী, ২০১৯

শেহতীয়াকৈ আত্মপ্ৰকাশ কৰা যিকেইজন অসমীয়া কবিৰ কবিতাই পাঠকৰ মনোযোগ আকৰ্ষণ কৰিবলৈ সক্ষম হৈছে তেওঁলোকৰ মাজৰে এটা উল্লেখযোগ্য নাম খঞ্জনা শৰ্মা৷ সমসাময়িক অসমীয়া কাব্যভাষাৰ পৰম্পৰাৰ মাজতে থাকিও কবিগৰাকীয়ে যত্ন কৰিছে নিজাকৈ এটা ভাষিক বাট বিচাৰিবলৈ৷ তাকে কৰোঁতে তেওঁ প্ৰকৃতিৰ অংশ হিচাপে নিজকে উপলব্ধি কৰিও নৈসৰ্গিক প্ৰকৃতিৰ মাজত খণ্ড খণ্ড ৰূপত বাৰম্বাৰ অৱগাহন কৰিছে আৰু ইন্দ্ৰিয়গোচৰ বাস্তৱতাৰ অতীত জগত এখনৰ সত্য স্বৰূপ উপলব্ধি কৰিছে৷ প্ৰকৃতিৰ যোগেদি জগতৰ বিভিন্ন অংগ-অনুষঙ্গৰ মাজত লুকাই থকা সত্য আৰু সৌন্দৰ্যৰ চিৰন্তন অস্তিত্বক উপলব্ধি কৰিছে কবিয়ে৷ পঠনযোগ্যতাৰ ফালৰ পৰা তেওঁৰ কবিতা সাৱলীল আৰু সৰস৷ আটাইতকৈ ডাঙৰ কথা, খঞ্জনা শৰ্মাৰ দৃষ্টিভঙ্গীত নিৰাশাৰ স্থান নাই৷ মানুহৰ সম্ভাৱনাৰ প্ৰতি কবি শ্ৰদ্ধাশীল আৰু আস্থাৱান৷ কাব্যতত্ত্বৰ দিশৰ পৰাও তেওঁ সূক্ষ্ম সূক্ষ্ম নতুনত্ব কিছুমানৰ ইঙ্গিত বহন কৰিছে৷ চিত্ৰকল্প ৰচনাত আৰু প্ৰতীক ব্যৱহাৰত তেওঁ সততে লোক পৰম্পৰা আৰু পুৰাকাহিনীৰ ওপৰত নিৰ্ভৰ কৰা দেখা গৈছে৷ অৱশ্যে তেওঁ দেখুউৱা ইতিবাচক ইঙ্গিতসমূহ স্পষ্ট হবলৈ তেওঁৰ অন্ততঃ দ্বিতীয়খন কবিতাপুথিলৈ অপেক্ষা কৰিব লাগিব৷

প্ৰদীপ তলৰ অন্ধকাৰ 

ৰাজীৱ বৰুৱা

জাগৰণ সাহিত্য প্ৰকাশন, গুৱাহাটী, ২০২০

অসমীয়া চুটিগল্পৰ সম্ভৱতঃ আটাইতকৈ বৃহৎ কলে‍ৱৰৰ ব্যক্তিগত সংকলনখন হৈছে ৰাজীৱ বৰুৱাৰ প্ৰদীপ তলৰ অন্ধকাৰ৷ দীৰ্ঘদিন ধৰি অসমীয়া কাকত-আলোচনীত ৰাজীৱ বৰুৱাৰ গল্প প্ৰকাশ পাই আহিছে৷ সেই গল্পসমূহৰে দুকুৰি গল্পক লৈ এই সংকলন৷ সৰ্বমুঠ ছাৰে সাতশ পৃষ্ঠাৰ এই বৃহৎ সংকলনখনৰ অন্যতম বিশেষত্ব হৈছে সুন্দৰ ছপা-বন্ধাৰ কাম৷ সাধাৰণতে অসমীয়া গ্ৰন্থৰ ছপা-বন্ধাৰ ক্ষেত্ৰত যথেষ্ট উন্নতি হৈছে যদিও ৰাজীৱ বৰুৱাৰ এইখন গ্ৰন্থই তাতে নতুন মাত্ৰা আৰোপ কৰিছে৷ মানুহৰ চাৰিওফালে তেওঁৰ সংবেদনাক কেন্দ্ৰ কৰি গা কৰি উঠা দেখ-নেদেখ জগত এখন ৰাজীৱ বৰুৱাৰ গল্পৰ আধাৰ৷ সূক্ষ্ম আনুভূতিক অভিঘাত একোটাই তেওঁৰ অভ্যন্তৰত গল্প একোটাৰ বিস্ফোৰণ ঘটায়৷ সমাজৰ সাধাৰণতে গুৰুত্বহীন যেন লগা অংশটোৱে ৰাজীৱ বৰুৱাৰ মননত গুৰুত্ব লাভ কৰিছে আৰু সেই অংশটোৰ কাৰণে তেওঁৰ অন্তৰ্জগতত ৰিণি ৰিণি ক্ৰন্দন-ধ্বনি সৃষ্টি হৈছে৷ গল্প সংকলনখনৰ এটা বিশেষত্ব হৈছে প্ৰতিটো গল্পতে ব্যৱহৃত জটিল অথবা অপৰিচিত শব্দমালাৰ অৰ্থপঞ্জী সংযোগ কৰাটো৷ এই কামটোৱে গল্পৰ ভাষিক নিৰ্মাণৰ বেলিকা গল্পকাৰজনৰ সচেতনতাৰ প্ৰতীতি দাঙি ধৰিছে৷

মা আৰু দেউতা

ছন্দসুধা গোস্বামী আৰু শিল্পীসুধা গোস্বামী 

আঁক-বাক, গুৱাহাটী, ২০১৩

অসমীয়া শিশু-সাহিত্যৰ জগতত শিশুৱে লিখা সাহিত্যৰ সংখ্যা প্ৰায় নগণ্য৷ কিন্তু আমাৰে চুবুৰীয়া ৰাষ্ট্ৰ চীনত শিশুৱে ৰচনা কৰা সাহিত্যৰ এক প্ৰকাৰ বিপ্লৱেই সংঘটিত হৈছে৷ ১৯৮৪ চনত তেতিয়াৰ পেইচিং (বৰ্তমানৰ বেইজিং) চহৰৰ সান্ধ্য দৈনিক, মহিলা ফেডাৰেশ্যন আৰু শিক্ষা বিভাগ আদিয়ে একত্ৰিতভাৱে চহৰখনৰ ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলৰ মাজত এখন ৰচনা প্ৰতিযোগিতা পাতিছিল৷ প্ৰতিযোগিতাৰ বিষয় আছিল মোৰ মা আৰু মোৰ দেউতা৷ সৰ্বমুঠ তিনি লাখ আশী হাজাৰজন প্ৰতিযোগীয়ে সেই প্ৰতিযোগিতাত ভাগ লৈছিল৷ সেই প্ৰতিযোগিতাৰে শ্ৰেষ্ঠ বুলি বিবে‍চিত মুঠ ঊত্ৰিছখন ৰচনাৰ সংকলন এইখন কিতাপ৷ মূল কিতাপখন প্ৰকাশ কৰিছিল চীন আন্তৰ্জাতিক গ্ৰন্থ বাণিজ্য কৰ্পৰেশ্যনে। নাম আছিল মা আৰু দেউতাকিতাপখনৰ আৱেদন অসামান্য কিয়নো লেখকসকলে ইয়াত অকৃত্ৰিমভাৱে নিজৰ পিতৃ-মাতৃক উপলব্ধি কৰিবলৈ প্ৰয়াস কৰিছে৷ একে সময়তে আমাৰ কাৰণে অপৰিচিত ধৰণৰ এক বাক্‌ভঙ্গীও ৰচনাসমূহত লক্ষ্য কৰা যায়৷ সি হৈছে সমাজতান্ত্ৰিক আদৰ্শৰে পৰিচালিত দেশ এখনৰ শিশুসকলক অনুপ্ৰাণিত কৰিবলৈ পৰোক্ষভাৱে আৰোপিত দৃষ্টিকোণ৷ আধুনিক চীনৰ শিক্ষা ব্যৱস্থা, সমাজ ব্যৱস্থা আদিৰ ধাৰণা প্ৰকাশ পোৱাৰ উপৰি এই কিতাপখনৰ ৰচনাসমূহত বাৰে বাৰে প্ৰতিবিম্বিত হৈছে চিৰন্তন সন্তানৰ দৃষ্টি চিৰন্তন পিতৃ-মাতৃৰ প্ৰতীতি৷ অসমীয়া অনূদিত শিশু-সাহিত্যৰ মাজত এইখন এখন অমূল্য কিতাপ৷

সম্পাদনা কক্ষ, অন্যযুগ 

অন্যযুগৰ প্ৰকাশিত সংখ্যাসমূহ